Designshop

3F Turizm Seyahat
 

'Irak bizim i�in ayr� bir �neme sahip'

K�r�ad T�zmen
D�� Ticaret M�ste�ar�

T�rkiye bug�n 200 �lkeye 17 bin kalem mal ihra� etmektedir. Ancak ihracat�m�z�n y�zde 53'� halen Avrupa Birli�i �lkelerine y�neliktir. Halbuki sadece iki kom�usu olan ABD, ticaretinin y�zde 70'ini, Almanya y�zde 80'ini, �skandinav �lkeleri y�zde 85'ini kom�ular�yla ger�ekle�tirmektedir. T�rkiye ise �evresindeki �lkelerle ancak toplam ticaretinin y�zde 5-8'ini ger�ekle�tirmektedir. 
�lkemizde ya�anan son ekonomik geli�meler T�rkiye'nin �u anda iki d�viz kayna��na gereksinimi oldu�unu g�stermektedir. Bunlardan bir tanesi ihracat, di�eri ise turizm gelirleridir. K�sa vadede her iki alanda girdi sa�lamak durumunda kal�nm��t�r. M�ste�arl���m�z ulusal ekonomik program�n ihracat aya��yla ilgili hususlarda yo�unla�m��, uzun vadeli bir strateji olu�turmu�tur. Bu stratejinin temel unsurlar�ndan biri olan kom�u �lkeler stratejisi ve bu �er�evede d�zenlenen ticaret heyeti programlar�, uygulanmaya ba�lad��� zamandan itibaren �lkemiz ekonomisi ve d�� ticareti �zerindeki olumlu etkilerini a��k�a g�stermi�tir. 

Gelinen noktada T�rkiye'nin yak�n kom�ular� ve onlar�n kom�ular�yla ticaret hacminin artmas� sonucunda �lkemiz d�� ticaretine 500-600 milyon dolarl�k bir ihracat imk�n�n�n sa�lanmas� �ng�r�l�rken, bu rakam�n sadece Irak baz�nda 1 milyar dolar, toplamda ise 2.2-5 milyar dolar olarak ger�ekle�ece�i anla��lm��t�r. Bu strateji sayesinde ge�ti�imiz y�l itibariyle �ran'la yakla��k y�zde 44, Irak'la yakla��k y�zde 50, Yunanistan'la yakla��k y�zde 6'l�k bir ihracat art��� sa�lanm��t�r. Bu ihracat art���n�n 2001 y�l�nda daha da ileri seviyelerde ger�ekle�mesi beklenmektedir. Ayr�ca kom�u �lkelerle yap�lan ticaretin art�r�lmas� neticesinde �evre �lkelerin pazarlar�na giri� imk�n�n�n yan� s�ra elveri�siz ko�ullar "f�rsat" haline d�n��mektedir. 

Kom�u �lkeler stratejisi i�inde yer alan Irak, bizim i�in ayr� bir �neme sahiptir. K�rfez krizi sonras� ambargo nedeniyle T�rkiye, �nemli ticaret partnerlerinden biriyle ticaretini �nemsenecek miktarlarda a�a��lara �ekmek durumunda b�rak�lm��t�r. Dolay�s�yla ge�ti�imiz y�l uygulanmaya ba�lanan strateji �er�evesinde 2000 y�l� Irak ile ticari ili�kilerimizde bir d�n�m noktas� olmu�tur. Ticaret hacminde ya�anan olumlu geli�meler, ger�ekle�tirilen Karma Ekonomik Komisyon toplant�s�, T�rkiye'nin 10 y�l aradan sonra Ba�dat'a b�y�kel�i atamas�, T�rk-Irak �� Konseyi kurulmas�, d�zenlenen fuarlar ve di�er kar��l�kl� heyet ziyaretleri yeni d�nemin habercileri olarak nitelenmektedir. Bu ba�lamda, 7-11 May�s 2001 tarihlerinde Irak'ta d�zenlenecek "Ba�dat 3. T�rk �hra� �r�nleri Fuar�" yeni bir dinami�in yakaland���na i�aret ederken, kar��l�kl� ili�kilerin ilerleyerek geli�mesinde �lkemiz ihracat��lar�na �nemli imkanlar sa�layacakt�r. 

Bu �er�evede kom�u �lkelerle ticareti geli�tirme stratejisinin devam� niteli�ini ta��yan "Ba�dat 3. T�rk �hra� �r�nleri Fuar�" ile daha fazla d�� kayna�a ihtiyac�m�z oldu�u bir d�nemde, b�t�n zorluklara ra�men ihracat art��� sa�lama becerisini g�steren ihracat��lar�m�z�n 11 y�ll�k gecikmenin kapat�lmas� hususunda kararl� olduklar�n� g�rerek, fevkalede �nemli ba�ar�lara imza atacaklar�na inanc�m tamd�r.