TRAF�K G�VENL��� SORUNUNUN ��Z�M�NDE B�L�MSELL���N �NEM�
�LKEM�Z�N TRAF�K G�VENL��� SORUNU
 

Her y�l 8-9 bin ki�inin �l�m�ne, y�z binlerce ki�inin yaralanmas�na ve katrilyonlarca liral�k maddi hasara neden olan trafik kazalar� g�ndemdeki yerini korumaktad�r. �lkemiz i�in vahim olan, ta��ma miktarlar� ile mukayese edildi�inde di�er geli�mi� �lkelere g�re �l�m ve yaralanmalar�n neredeyse 8-10 kat olmas�d�r. Bu durum, �lkemizi trafik g�venli�i y�n�nden en k�t� olan �lkeler aras�na sokmaktad�r. Asl�nda sorun �e�itli vesilelerle yeterince ortaya konmu�tur.
1995 TBMM Ara�t�rma Komisyonu Raporu, 1995 y�l�nda Cumhurba�kanl���'nca yapt�r�lan bir incelemenin sonu� raporu, Yollar T�rk Milli Komitesi'nin 1994 tarihli raporu, 8. Be� Y�ll�k Kalk�nma Plan� kapsam�nda �al��an ilgili �zel ihtisas komisyonunun raporu, 2000 y�l�nda konu ile ilgili olarak kurulan TBMM Ara�t�rma Komisyonu Raporu, Trafik G�venli�i Y�ksek Kurulu'nun 1997, 1998 kararlar� ve buna benzer dok�manlar ba�vurulabilecek �nemli kaynaklar, uygulama i�in nispeten yeterli dok�manlard�.
Art�k yeni ve bilinmeyen fazla bir �ey kalmam��t�r. ��, elde bulunan birka� rapordan bilinen �eyleri al�p, istatistiki bilgileri g�ncelle�tirerek yeniden rapor yapmak durumuna gelmektedir. Zamanla baz� kazan�mlar olmu�, al�nan kararlar�n baz�lar� hayata ge�irilmi�, ancak esasa y�nelik fazla bir geli�me olmam��t�r.
Asl�nda konu en �st seviyede de ele al�nm��t�r. Karayolu Trafik G�venli�i Y�ksek Kurulu, Ba�bakan'�n ba�kanl���nda 8 bakan, Jandarma Genel Komutan�, DPT M�ste�ar�, 2 genel m�d�rden olu�maktad�r.
B�t�n bunlara ra�men trafik kazalar� �lkemizin �nemli sorunlar� aras�nda yerini almaya devam etmekte olup, bu konuda g�nl�k politikalar yerine ulusal stratejiler, hedefler, uzun, orta ve k�sa vadeli planlar ortaya konmaz ve uygulamalar bu y�nde geli�mez ise g�ndemden d��meyecektir.
Trafik g�venli�inde neden iyile�me olmamaktad�r?
Yukar�da say�lm�� olan dok�manlar�n t�m�nde pek �ok neden say�lm��, ��z�m �nerilmi�, ancak bunlar yeterince hayata ge�irilememi�tir.
�lke ger�ekleri, kaynaklar, uygulay�c�lar, kullan�c�lar tespit edilmi� olan ��z�m �nerilerinin t�m�n� uygulamaya haz�r de�ildir. T�m �nerileri ayn� anda ele alamayaca��m�za g�re bir �ncelik s�ras� belirlenmelidir. Bu �ncelik s�ras�na g�re uygulamaya konan belli ba�l� hususlar�n di�er sorunlar �zerinde de olumlu etkisi olaca��ndan mutlaka baz� sorunlar kendili�inden ortadan kalkacak veya belirli oranda hafifleyecektir. Baz� kararlar al�nm�� ancak al�nan kararlar�n;

1- Mali portresi nedir?
2- Teorik olarak do�ru olsa dahi pratikte ger�ekle�mesi m�mk�n m�d�r?
3- Kararda kimlere ne g�rev verilmi�tir, etkilenecek taraflar belli midir? Ger�ekle�memesi durumunda kim sorumlu olacakt�r?
4- Hangi zaman ve eylem plan�na ba�lanm��t�r?
5- Gerekli kaynak bulunabilmi� midir?

gibi sorular�n�n cevab� ba�tan verilmedi�i i�in kararlar uygulanabilir olmaktan uzak kalm��t�r. �e�itli idari ve teknik uygulamalar�n detaylar�nda baz� problemler mevcuttur. B�t�n bunlar bizi bir noktaya getirmektedir. O da konuya bilimsel yakla��md�r.
Konu ile ilgili olarak bilimsel temele dayal� hedef, strateji, planlar belirleyecek bir kurum yoktur. Bu ama� i�in �al��anlar yetersiz, ba�ka ba�ka ihtisas kurumlar�n�n maiyetinde ve kaynaktan yoksun durumdad�r. Baz� �niversitelerin �abalar� belirli bir �izginin �zerine ��kamamaktad�r.
1998-2002 y�llar� aras�nda �lkemizde uygulanmakta olan D�nya Bankas� destekli Trafik G�venli�i Projesi kapsam�nda dan��man olarak �al��an �sve� Swerod firmas�n�n haz�rlad��� ve �n�m�zdeki g�nlerde kamuoyuna sunulacak olan nihai raporda yer alan olmazsa olmaz yedi �neriden ���:

 Trafik g�venli�i konusunda kapsaml� �niversite e�itiminin g��lendirilmesi ve trafik g�venli�inden sorumlu personel i�in �zel kurslar d�zenlenmesi.
" �lke �ap�nda kapsaml� ve g�venilir bir trafik g�venli�i veri taban� olu�turulmas�
" Uygulamal� trafik g�venli�i ara�t�rma ve geli�tirme (AR-GE) �al��malar� i�in ulusal bir merkez kurulmas�


gibi bir bilimsel yap�n�n organizasyonunu tan�mlayan �nerilerdir.
2002 y�l�n�n may�s ay�nda ger�ekle�ecek olan kongre, trafik g�venli�inde bilimsel yakla��ma katk� sa�layaca�� gibi konular i�in bilimsel bir platform da te�kil edecektir.
Yukar�da s�z konusu edilen proje kapsam�nda haz�rlanan rapordaki �ok say�da �neriden biri de iki y�lda bir uluslararas� kongre, her y�l kongre, panel vb. etkinlikler d�zenlemektir. Kongrede �nemli hususlardan birini uluslararas� olmas� nedeniyle trafik g�venli�i sorunlar�n� �nemli �l��de ��zm�� olan deneyimli �lkelerden kat�lacak ki�i ve kurulu�lardan yararlanmak olacakt�r.
Kongrenin, �lkemizin �nemli sorunlar�ndan birinin ��z�m�ne katk� sa�lamas�n� temenni ediyorum.