CANTON 2008
103. ÇİN ULUSLARARASI İTHAL ve İHRAÇ ÜRÜNLERİ FUARI
15-20 NİSAN 2008
Guangzhou – ÇİN HALK CUMHURİYETİ
Canton Fuarları 1957 yılından
beri Çin’in güneyindeki Guangzhou kentinde yılda iki defa olmak üzere Nisan ve
Ekim aylarında organize edilmektedir. Çin’in en büyük dünyanın ise ikinci en
büyük fuarı olan Canton Fuarları Nisan 2007 yılına kadar sadece Çin’li
firmaların katılım yaptığı ve yalnızca Çin’in ihracatının arttırılmasına yönelik
idi. Bu tarihden sonra ise uluslararası katılıma da açıldı.
China Foreign Trade Center
tarafından Çin’in Guangzhou şehrinde 15-20 Nisan 2008 tarihleri arasında 103.
gerçekleştirilecek olan fuar Çin Halk Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı ile
Guangdong Eyaleti Hükümeti tarafından da desteklenmektedir.
Organizasyon iki fuar alanında
gerçekleştirilmektedir. Bunlardan birisi Pazhou Complex-ki uluslar arası
katılımın yapılacağı yerdir- ve Liuhua Complex’dir. Fuar alanı toplam olarak
810.000 m²’dir ve yeni inşa edilen hollerle birlikte 1.100.000 m²’ye
çıkarılacaktır.
Eylül 2007’deki fuar 213
ülkeden 189.500 kişi tarafından ziyaret edilmiş olup bu rakamlar bir önceki
fuara göre %8,3 lük bir artış göstermiştir. Fuarda 14.574 Çinli firma toplam
620.000 m²’lik bir alanda 31.156 stand ile ürünlerini sergilemişlerdir.
Uluslararası hollerde ise toplam 57 ülkeden 480 firma yer almıştır. Fuar ile
birlikte 14 farklı seminer “Canton Fuarı- Çin Pazarına Giden Yol” adı altında
organize edilmiştir.
Ekim ayındaki fuarı Avrupa’dan
41.024, Asya’dan 104.417, Amerika’dan 25.845, Afrika’dan ise 12.607 ve deniz
aşırı ülkelerden de 5.607 kişi ziyaret etmiştir.Ziyaretçi ülkeler sıralamasına
bakıldığında ise Hong Kong, SAR, ABD, Tayvan, Japonya ve Kore ilk altı sırayı
paylaşmaktadır.
ÇİN HALK CUMHURİYETİ
Çin Halk Cumhuriyeti dünya
nüfusunun yaklaşık %20’sini barındırmaktadır. Bu büyüklükteki bir ülkenin
küresel ekonomi ile bütünleşmesi hem Çin hem de dünya ülkeleri için dengeleri
değiştirmekte ve özellikle küresel ticaret komposizyonunda büyük bir dönüşümü
beraberinde getirmektedir. Son 25 yılda Çin Komünist partisi tarafından kademeli
olarak uygulanan reform süreci, 2001 yılında ülkenin Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ)
üyesi olması ile ivme kazanmış ve uluslararası ekonomide kartların yeniden
dağıtılmasına yol açmıştır.
Nisan 2004’de hayata geçirilen
“Ticari Konularda Yabancı Yatırımın Yönetimi Üzerine Kurallar” düzenlemesiyle
ticarette büyük ölçüde serbestlik getirmiş; vergi sisteminde yapılan yenilikler
yerli ve yabancı girişimler arasındaki ayrımcı uygulamaları en aza indirgemeyi
hedeflemiştir. Bunun yanında ithalatta kotaya tabi malların sayısı azaltılmış ve
DTÖ koşulları uyarınca öngörülen şeffaflık ilkesi doğrultusunda lisans
prosedürleri netleştirilmiştir.
DTÖ üyeliği çerçevesinde
yabancı şirketlerin Çin pazarına erişimi kolaylaşmış ve ticari faaliyetleri
nispeten güvence altına alınmış; ithalatta gümrük tarifeleri azaltılmış ve
yabancı doğrudan yatırımlara daha çekici bir iş ortamı sunulmuştur. 2004 yılında
dağıtım sektörünün liberalleştirilmesi de DTÖ üyeliğinden doğan yükümlülüklerde
mesafe kat edildiğinin somut bir göstergesidir. Bu türde düzenlemeler Çin’in
ekonomik reform ve kalkınma süreçlerine katkıda bulunduğu gibi hukukun üstünlüğü
kuralının yerleşmesine de imkan tanımaktadır. Sonuç olarak ülke ekonomisi
yabancıların artan ilgisi ve yatırımları ile zenginleşmekte ve devlet eliyle
hızla liberalleşen bir ekonomi ortaya çıkmaktadır. 2004 yılında 1,648, 2005’te
ise 2,263 milyar dolarlık yurtiçi hasılaya ulaşan ekonominin yönetimi
uluslararası otoritelerce başarılı bulunmuş ve 2005 yılı ortalama büyüme oranı
%9,9 ve sonrası için beklenen büyüme yıllık ortalama %8 olarak açıklanmıştır.
Çin ticaret politikasını
uygularken tarife ve tarife dışı idari uygulamalara yer vermektedir. Tarife dışı
uygulamalar, merkezi ve bölgesel düzeydeki devlet kurumları tarafından
yürütülmektedir. Çin’de ekonomi yönetiminin temel sorunu kuralların açık
olmamasıdır. Genellikle yazılı kuralların varlığı yönünde bir boşluk olduğu
belirtilmektedir. Kuralların uygulanma aşamasında ise subjektif yorumlara ve ani
değişikliklere maruz kalınabildiği bildirilmektedir.
Başlıca İthalat/2004
(Milyar $) |
Makina ve ulaştıma
araçları |
110,5 |
Bilimsel araçlar |
33,3 |
Ham petrol ve petrol
ürünleri |
60,8 |
Ofis ve bilgi işlem
makineleri |
29,6 |
Özel endüstriler için
makineler |
26,3 |
Merkezi hükümet bazı kilit
sektörlerde gümrük tarifelerinde indirime gidebilmektedir. Örneğin Çin Gümrük
Yönetimi çeşitli defalar otomotiv, çelik, kimyasallar gibi sektörlerde tercihli
gümrük tarifeleri açıklamıştır. Ayrıca bazı durumlarda bazı ileri teknoloji
üreten ya da ihracata yönelik üretim yaban yabancı sermayeli firmalar üretim
ekipmanlarının ithalatında gümrük tarifesi ödemekten muaf tutulmuşlardır. Gümrük
değerlemelerinde ithal edilen sevkiyatın mal bedeli sigorta ve navlunun (CIF)
fiyatlarına bakılmakta; gümrük memurları bir değerleme veri tabanına erişerek
gerek malların fiyatını uluslar arası, yerel ve yabancı fiyatlarla
karşılaştırmakta ve genelde kabul etmektedirler.
İthalatta gümrük tarifelerine
ek olarak katma değer vergisi (KDV) de tahsil edilmektedir. Çin, DTÖ uyarınca
yerli ve ithal mallara eşit KDV uygulamakla yükümlüdür ancak yerli
ithalatçıların kimi zaman bu ödemeyi yapmadığı not edilmektedir. Genel olarak
KDV oranı %17’dir ancak tarım ürünleri ve yakıtlar gibi ihtiyaç maddeleri için
bu oran %13’tür. Ayrıca yine yapılan işin tanımına göre KOBİ’ler (yıllık vergiye
tabi satış gelirleri 1 milyon Yuan’dan düşük olan üretim firmaları ve 1,8 milyon
Yuan’dan düşük olan toptan ve perakende satış firmaları) %4 yada %6 oranında
KDV’ye tabidirler.
Ticaret dengesi 1993 ve 1994
yılları hariç, ülkemiz aleyhine ve sürekli büyüyen bir dış ticaret açığı
bulunmaktadır. 2004 yılında iki ülke arasındaki dış ticaret dengesinde ülkemiz
aleyhine 4 milyar $, 2005 yılında 6,3 milyar $ ve 2006 yılında ise 8,8 milyar $
ticaret açığı oluşmuştur. Çin’e giden çoğu küçük çaplı iş çevrelerinin
temsilcilerinin, ihraç olanaklarını araştırmaktan çok tekstil ağırlıklı ucuz mal
ithal etme eğiliminde oldukları gözlenmektedir. Türkiye Çin’ e en çok mermer
ihraç etmektedir. 2006 yılında 187 milyar $’lık mermer satılmıştır. Bu Çin’e
ihracatımızın %20’sini oluşturmaktadır. Tüm dünyadan aldığı ham maddeyi işleyip
satan Çin, bizden de ağırlıklı olarak hammadde ithalatı yapıyor. Tekstil ve
çoğunluğu yan sanayi ürünleri olmakla birlikte otomotiv, ihracatımızda öne çıkan
diğer sektörlerdir. Gıda da ise çok geri noktadayız Çin pazarını yakından
tanıyan uzmanlara göre; hızla zenginleşen nüfusuyla tüketimi artan ülkenin,
özellikle işlenmiş gıdada talebi artıyor.
Türkiye’nin Çin’e
İhracatı |
2006($) |
2007($/ilk 4 aylık) |
• Mermer ve doğal taşlar |
187.833.309 |
45.828.155 |
• Metal cevherleri |
117.028.817 |
88.290.260 |
• Organik ve inorganik
bileşikler |
87.234.939 |
26.426.232 |
• Bakır ve bakırdan eşya |
48.539.522 |
16.195.205 |
• Motorlu kara taşıtları |
45.551.043 |
8.522.744 |
• Makine ve cihazlar
|
34.109.452 |
19.358.816 |
• Sentetik lifler
|
28.589.001 |
12.432.484 |
• Boya, macun, sakızlar |
12.830.210 |
3.327.877 |
• Organik kimyasallar |
11.904.461 |
563.202 |
• Pamuk |
10.586.868 |
4.484.813 |
• Plastik ve plastikten
eşya |
9.866.407 |
2.863.953 |
• Ham post, deri ve kösele |
9.294.820 |
4.359.909 |
• Kıymetli taş ve metal
mamulleri |
9.147.534 |
240.880 |
• Yün ve kıldan iplik ve
dokuma |
7.846.719 |
3.868.021 |
• Kauçuk ve kauçuktan eşya |
7.243.712
|
1.478.977 |
Fuar katılım ücreti ve ödeme
şekli
Nakliye ve gümrük
hizmetleri dahil |
650 Usd |
Nakliye ve gümrük
hizmetleri hariç |
600 Usd |
En küçük stand 9 m² olmakla
birlikte standlar 3 ve katları şeklindedir.
Ödemelerin yapılabileceği
banka hesap numaralar
BANKA |
TL HESABI |
USD HESABI |
Garanti Bankası Siteler
Şubesi |
6297558 |
9092049 |
Yapı Kredi Bankası
Meşrutiyet Bulvar Şubesi |
61247406 |
61301696 |
Fuar katılım ücretine dahil
hizmetler
Stand altı kaplama, 1 masa, 4
sandalye, 1 grup priz, 1 camlı vitrin, opsiyonel info counter ve bar sandalyesi,
2 podest, gerekli aydınlatma, çöp kovası ve küllük (18 m²’den büyük standlara bu
malzemenin iki katı verilecektir), stand alınlarının yazılması, yaka ve giriş
kartları (her 9 m²’lik stand için 2 adet yaka ve giriş kartı verilecek olup 9’un
katı olan standlar için iki katı yaka ve giriş kartı verilecektir),katılımcılar
kataloğunda firma bilgilerinin yer alması, genel sergilenecek ürünlerin
Türkiye-Çin-Türkiye nakliyesi (kiralanacak her bir m² için 0.15 m³ ve/veya 40
kg. ürünün nakliyesi Forum A.Ş.’ye ait olup, bu hacim ve ağırlıkları aşan her 1
m³ için 500 ABD Doları ve 1 kg. için 2 ABD Doları katılımcı firma tarafından
ödenecektir), handling hizmetleri, gümrük işlemleri, nakliye sigortası, genel
temizlik ve güvenlik hizmetleri.
Ekstra malzeme ve hizmetler
Ekstra malzeme ve diğer
talepler ücreti karşılığında temin edilebilecektir.
Katılımcılara sağlanacak
devlet desteği
• Yurtdışı sektörel nitelikli
milli katılım veya Türk İhraç Ürünleri Fuarı’na katılan firma ve kuruluşlara
15.000 ABD Doları’nı aşmamak üzere fuar katılım ücretinin %50’si,
• Sektörel Dış Ticaret Şirketi (SDŞ) statüsündeki kuruluşlara, sektörel
nitelikli milli katılım veya Türk İhraç Ürünleri fuarı’nda 15.000 ABD Doları’nı
aşmamak üzere katılım bedelinin %75’i devlet tarafından ödenecektir.
• Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın belirlediği hedef ülkeler için destek oranı 10
puan arttırılır. Katılımcılar bu ilave destekten 2005 yılından beri aynı ülkede
düzenlenen azami iki yurtdışı fuar katılımı için yararlandırılırlar.
Katılımcılar Kataloğu
“Katılımcılar Kataloğu”, 14x21
cm. boyutlarında, kuşe kâğıda, renkli basılacak ve İngilizce hazırlanacaktır.
Katılımcı, profesyonel ziyaretçi ve Çin’deki ilgili kurum-kuruluşlar ile ticari
temsilciliklere dağıtılacak kataloğa dileyen firma reklam verebilecektir.
Reklam Fiyatları
Arka
Kapak Renkli |
500 ABD Doları |
Kapak
İçleri Renkli |
350 ABD Doları
|
İç
Sayfalar Renkli |
250 ABD Doları |
Seyahat ve Konaklama
Fuara katılacak firma
temsilcileriyle ziyaretçilerin seyahat ve konaklama işleri Forum A.Ş.’nin
kuruluşu olan 3F Turizm Seyahat Ltd. Şti. tarafından organize edilecektir.
Son başvuru tarihi: 29 Şubat 2008